Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin jälkikirjoitus

Alue

Alue valittiin hyvissä ajoin, kuten aina.

Eniten pohdintaa aiheutti vesistöt, moottoritie ja rautatie ja kuinka ne rikkovat aluetta. Nuo tietysti vaikuttivat osaltaan tapahtumakeskuksen valintaan ja toisaalta alueen rajaukseen. Aiemmin olimme saaneet palautetta vallankin tossusarjojen osalta metsärastien ja/tai metsässä kulkemisen vähäisyydestä. Tällä rajauksella Lempäälän ja vallankin Hakkarin metsää oli tarjolla etenkin tossuilijoille. Ajatus kuitenkin myös oli, ettei myöskään liikaa saa olla edellisen tapahtuman (Pirkkalasta etelään) maastoa.

Osana ratamestarityöhön kuuluu myös käydä alueella, jotta hänellä on ymmärrys alueesta ja sen kulkukelpoisuudesta ja sen tarjoamista rastipisteistä, ei siis pelkästään atarin takana karttaa katsoen, vaan nähden maastossa, että kas, tässä on tällainen 1.8m korkea kanto, jonka nokassa on "veistetty" kotka.

Rastien sijoittelu ja mahdolliset reitit

YÖ-rogaining on tapahtuma, sitä koitamme korostaa. Samaan aikaan viivalle mahtuvat kaikki kulkijat pyöräsuunnistuksen SM/MM-mitalistit kuin vaikkapa Jopolla ajavat kuljettajat, kunhan päässä on kypärä ja intoa osallistua. Sama pätee tossusarjaan, kilpatason suunnistajat, polkujuoksijat kuin ketkä muut tahansa, jotka haluavat liikkua omin jaloin ja nauttia siitä.

Tuo kaikki mielessä pitäen YÖ-rogainingin kantavia ajatuksia rastien sijoittelulle on ollut

- Elämyksiä kotisohvan ulkopuolelta

- Korkeita mäkiä, syviä monttuja

- Paikallista kulttuuria

- Mieleenpainuvia paikkoja, kivoja kohteita

vrt. maaston tutkiminen sekä perehtyminen alueen ulkoilureitistöt (Birgitanpolku etc), kahvilat jne

HUOM! Nuo yo eivät ole missään painotusjärjestyksessä.

Rastit ja kierrätysrastit

Kuten osa osallistujista huomasi, tälläkin kertaa oli joitain (n.10) kierrätysrastia eli rasteja, jotka olivat olleet aiemmilla kerroilla. Syksyn ja kevään tapahtumat ovat erilaisia, eritoten valon määrältään. Vaikka kesällä sataisi, silti näkee edes jotain. Täten jokin laavupaikka voi näyttää toiselta kuin syksyllä ja etenkin maisema. Tämänkin kesän tapahtumaan tullessa kuulin muutamilta tiimeiltä kysymyksen "missä on laavurastit, kun on makkarat mukana"

Tuon lisäksi kierrätysrasteihin liittyy fakta, että ne ovat joko kiinnostavia ja/tai yksikäsitteisiä ja kun Pirkanmaan alueella on nyt järjestetty yli 10 YÖ-rogainingtapahtumaa, niin alueita ei liikaa ole ja kuitenkin lopulta pisteytys ja omat intressit ohjaavat joka kerta toimintaa eri suuntiin.

Osallistujien reitit tällä kertaa

Kiertelin tapani mukaan katsomassa miltä suunnitellut reitit näyttävät ja kommentoin useampaakin, että "oletteko varma, että tuo riittää ja että keli/alusta on nopea". Toinen huomion arvoinen seikka oli, että "nyt oli helppo tai selkeä suunnitella/valita". Toisaalta kuului myös sellaista, että onpa tässä pähkinöitä purtavaksi.

Ensin mainituille pohtijoille sanoisin - oletko varma, ettet mennyt ratamestarin kompaan? Oletko varma, ettet saman mittaisella reitillä olisi saanut toisenlaisella pohdinnalla enemmän pisteitä? Tiedän, 2 tuntia on lyhyt aika moniin pohdintoihin.

Toisaalta - oli mahtavan hienoa katsoa ja kuunnella kuinka omaa reittiä rakennetaan:

"missä on laavuja"

"tavoite, on, että me ehditään grillille"

Kartan ja rastien virheet ja niiden synty

Seuraavat virheet kuulin joko suoraan tai Kaajan kautta.

3R Vaihmalanhovi => Väärässä risteyksessä

Alunperin tämä rasti oli merkitty ja GPS koordinaatit olivat Vaihmalanhovin pihasta, riihen kulmassa. Yhteistuumin totesimme rastia viedessä, että siirretään tien risteykseen, eikä siirretty alkuperäisen rastin koordinaatteja => virhe oli fakta, toinen puhui toisesta risteyksestä, toinen toisesta.

9O Observatorio

Määrite oli puu observatorion pohjoispuolella

Mikä puu? Kuinka kaukana? Varmasti pohjoisessa? Mikä alueen rakennuksista on "observatorio" => käsi pystyyn virheen merkiksi, taas.

5G ylimääräinen ura

Noin 100-150 m pohjoiseen ko rastilta lähtee uusi, pohjustettu kivikkoinen ura pohjoiseen ja edes tuo risteys ei ollut kartassa ja se oli virhe

=> karkea virhe kartassa jälleen ratamestarin virheestä == oleelliset risteykset pitää olla kartalla

7G <-> 5N motarin alitus

Tässä olisi pitänyt tutkia tarkemmin google maps kuvia ja maastokarttoja, jotta olisi tajunnut, että siinä on varmasti traktorin entävä onkalo, jota tossusrajalaiset voisivat hyödyntää.

=> karkea virhe kartassa jälleen ratamestarin virheestä == oleelliset tiedot pitää olla kartalla

Siinäpä sitä, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti.

Rasteista on nyt haettu 36 ja kymmenkunta on varattu.

Jos intoa on, moottoritien itäpuoli on lähes koskematon.

Tervetuloa tuleviin tapahtumiin