Ratamestarin epilogi
Alue
Alue valittiin hyvissä ajoin, kuten aina.
Alueella oli ollut ainakin 2008 ja 2013 päivärogaining tapahtumia, joten hetken aikaa sitten. Tiesimme alueen haastavuuden (mäkisyys, joet, pehmeys), mutta samaan aikaan tiesimme aiemmat toiveet metsäisemmistä rogaining-tapahtumista. Ja koska tiesimme alueen retkeilypalveluista, reiteistä, laavuista ja hienoista koski- ja jokikohteista, valinta oli helppo - tälle alueelle oli nyt kysyntää.
Tapahtumakeskuksia alueella ei liikaa ole, joten se osaltaan myös vaikutti kartan rajaukseen ja toki se, mitä halusimme tarjota.
Aiemmin olimme myös saaneet palautetta tossusarjojen osalta metsärastien ja/tai metsässä kulkemisen vähäisyydestä. Tällä rajauksella ja maastovalinnalla saimme tarjottua hieman metsäisemmän rogainingin. Huomioitavaa kuitenkin on, että tämä on "YÖ-rogaining" ja tämän on kuitenkin tarkoitus toimia myös matalan kynnyksen tapahtumana, joten ihan liikaa ja liian hankalia maastorasteja ei tarjota.
Rastien sijoittelu ja mahdolliset reitit
YÖ-rogaining on *tapahtuma*, sitä koitamme korostaa.
Tuo mielessä pitäen YÖ-rogainingin kantavia ajatuksia rastien sijoittelulle on ollut
- Elämyksiä kotisohvan ulkopuolelta
- Korkeita mäkiä, syviä monttuja
- Paikallista kulttuuria (Saturnus (Kurun koulun aurinkokuntamalli))
- Paikallisia nähtävyyksiä (joet, kosket, laavut, muut retkeilyreitit)
- Mieleenpainuvia paikkoja, kivoja kohteita
HUOM! Nuo yo eivät ole missään painotusjärjestyksessä.
Osallistujien reitit tällä kertaa ja rastien leimaus
Tällä kertaa en ollut läsnä tapahtuman aikana, koska podin coronaa, mutta saadun palautteen ja näkemieni reittien ja seurannan pohjalta näyttää siltä (mitä arvioitiin Kaajan kanssa ennen tapahtumaa), että nyt oli suunnittelullisesti haastavin YÖ-rogaining. Hyvä niin ja mukava, että porukka hajosi ympäriinsä.
Kuten oletettua oli, tällä kertaa, koska mittakaava oli 1:30000, niin pisteitä ei hirveästi kertynyt ja samaan aikaan rasteja leimattiin vähemmän.
Rastien vähempään leimaamiseen on tietysti syynä myös rastien etäisyys ja vallan mäkinen maasto.
Huomioitavaa on myös jälleen kerran tilastosta nähtävä top10 eniten pisteitä keränneiden "pistettä/rasti", se on noin 6 eli se kertoo suunnittelusta aika paljon.
Merkittävää kuitenkin on, että kerroin kuljetun matkan vs linnuntien välillä oli taas top10 eniten pisteitä keränneiden fillarijoukkueiden keskiarvona 1.45.
Kartan virheet / kulkukelpoisuus
Aika vähän itse kartassa oli virheitä, mutta ura ja tie kuvaus ei ollut koko alueen osalta harmoninen ja tästä tuli palautetta.
Realistisesta kuvauksesta (kiuaskivet ja mäkisyys) myös tuli positiiviista palautetta eli oli ollut mukava, ettei nuo tulleet yllätyksenä.
Toiseksi 1:30000 mittakaava oli aika "rouhea" monelle, siitäkin kuului palautetta ja toki, 1:25000 olisi palvellut monia, mutta koska halusimme tarjota juuri tämän alueen, niin mittakaavan piti olla tämä.
Siinäpä sitä, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti.
Rastit on nyt haettu ja seuraavan kahden tapahtuman alueet on valittu.
Tervetuloa tuleviin tapahtumiin, ratamestari Haapis