Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin ennakko

Arvoisat YÖ-rogainingin osallistujat, siitä kiinnostuneet ja muut lukijat!

Kuten Bulletin #2 ilmoitettiin, tällä kertaa YÖ-rogaining SE on kaukana värivalojen välkkeestä Kurun metsissä.

Korostan, että huomioikaa, että kartan mittakaava on 1:30000 eli se aiemmissa tapahtumissa tuttu reitin suunnitteluun varattu naru ei toimi.

Alue on kauttaaltaan hyvin erämainen ja kun asutustakin on vähän, niin polkuja on niukalti.

Kulkukelpoisuus

Kulkukelpoisuus vaihtelee suuresti. Alueella on paljon metsäautoteitä ja kyläteitä, hieman asfalttia ja jonkin verran retkeilypolkuja.

Mustalla viivalla merkityt metsäautotiet ja kylätiet, voivat olla melkein mitä vain kiuaskivillä päällystetyistä teistä, velloviin savipohjaisiin teihin tai koviin ja nopeisiin hiekkateihin.

Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti

- katkoviiva ura = ajettavaa

- piste ura = hidasta, mikä tällä kertaa voi olla joko teknisesti hidasta, kivikkoista/kapeaa/juurakkoista, mutta myös varvikkoista tai soista.

Kartta

Kartta on selkeälukuinen, koska "tavaraa" ei kartalla ole niin paljon kuin isompien asutuskeskusten lähellä, vaikka mittakaava on jo aiemmin todettu 1:30000.

Koska mittakaava on mainittu, niin alue on kohtuullisen laaja eli tällä kertaa ihan joka kulmaan aika ei varmasti riitä ja suunnittelun tärkeys korostuu.

Tällä kertaa kartalla on myös erikoisempi karttamerkki, joka kuvaa moottorikelkkauraa. Moottorikelkkauraa merkitään kaksoiskatkoviivalla. Nämä urat ovat soveliaita kulku-uria vain tossusarjalaisille ja heidänkin tulee tiedostaa, että uralla saattaa olla enemmän varvikkoa, muuta kasvustoa tai kosteikkoa kuin poluilla.

Rastit ja suunnittelu

Ratasuunnittelu tarjoaa tällä kertaa selvästi enemmän metsäisiä rasteja ja mietintöjä, oikaiseeko metsän läpi. Osa rasteista on ehkä sellaisia, että niitä ei kannata hakea kuin tossusarjalaisten tai jos fillarisarjalainen hakee, niin kannattaa miettiä mitä samalla ajalla tekisi toisaalla.

Mäkiä alueella on reilusti ja se saattaa yllättää eli etenemisvauhti ei ehkä ole ns. totutunlainen.

Tällä kertaa pyöräsarjalaisten kannattaa ehkä joissain paikoissa miettiä, onko järkevää kantaa fillarit metsän läpi (hidastahan se on, mutta silti) ja/tai kannattaako hylätä pyörät hetkiksi ja käydä tossulla metsän läpi rastilla.

Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet. Jokaisen rastin kohdalle (pl rastilipulliset) on jätetty kuitunauha (punainen tai oranssi) ja se osaltaan helpottaa löytämistä.

Suunnitelmassa kannattaa tällä kertaa miettiä miten suunnitelmaa vaihtaa, jos jo 2h jälkeen ollaan puoli tuntia myöhässä.

Alueella on myös joitain laavuja, kotia, tulipaikkoja. Muutama sellainen on ehkä päätynyt myös rastipisteeksi. Nuo toimivat varmasti hyvinä eväspaikkoina ja monesti niissä on myös WC.

Jos meinaatte tehdä tulia, niin huolehtikaa tulen sammutuksesta ja/tai tarkastakaaa metsä- ja ruohikkopalovaroitukset.

Tätä kirjoittaessa (to 2.6.) varoituksia ei ole

sääennuste

Tapahtumakeskuksessa on nähtävillä tapahtuman iso kartta (n.1.5x2m). Siihen on tehty muutama tarkennus, koskien mahdollista kulkureittejä. Käykää tarkistamassa nuo asiat.

Muuta

- Ollaan taas roskaamatta, niin kuin tähänkin asti eli siltä osalta ei jätetä jälkiä maastoon.

- Jos rasti on puussa tai valo/sähkötolpassa, niin rasti on pääasiassa alhaalla, jopa niin, että ensimäisenä löytävä voi joutua poistamaan hieman lehtiä läpyskän päältä

- Yksikään rasti ei ole penkin alla, eikä tällä kertaa ole liukumäkirastia

- Maasto on ollut kohtuu kuivaa, mutta nyt sataa pari päivää ja muutenkin märkä maasto on la-su märempi.

- Tapahtuma sopii myös gravel ja CX -pyörille, mutta kumissa on tosiaan hyvä olla kuviota ja leveyttä.

-Rasteja on 86 ja maksimipisteet 474

Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis