Ratamestarin ennakko
Tapahtuma-alue ja kulkukelpoisuus
Yö-rogaining 2024 SE tapahtuma käydään Orivedellä
Oriveden tapahtuma muistuttaa luonteeltaan aiemmista tapahtumista Lempäälän kylät ja raitit sekä Valkeakosken eteläiset pikkukylät tapahtumia. Ympäristö tarjoaa tälläkin kertaa elämykselliset puitteet kesäyön seikkailulle. Tapahtuma-alueelta löytyy sopivassa suhteessa pohjoishämäläistä maalaismaisemaa mäkineen ja monttuineen, kuten myös hieman urbaania viiletystä. Kartalta on jälleen poistettu sellaisia polkuja ja teitä, jotka olisivat liikaa houkuttaneet "hyvään hämäläiseen rytöön".
Tällä kertaa kierrätysrasteja ei ole kuin pari, verrattuna aiempaan Oriveden tapahtumaan, joten pohdittavaa varmasti riittää.
Kulkukelpoisuus
- Kaupungin alueella (asfalttitiet ja kevyenliikenteen väylät) on hyvä
- Lähes missään ei ole jäätä, vaikka 3 viikkoa sitten molempia löytyi
- Maaseudulla (kylä- ja soratiet) on hyvä
- Maastossa on haastavaa - pistepolut
- Lanattuja sorateitä tai muuta, kuten kiuaskiviä ei alueella ainakaan viime viikonloppuna ollut
Tossusarjalaisena lähtisin ehkä nastareilla tai polkujuoksulenkkareilla liikenteeseen ja pyöräksi valitsisin kevyen jäykkäperän tai gravelpyörän. Sääennuste näyttää siltä, että nastarengasta ei tarvita. Korkeuseroja on melkoisesti ja pistepolut ovat hitaita joskin pääosin kuljettavia eli kannattaa pohtia, meneekö pyörillä niille.
Alueella on valtateitä ja niiden käyttäminen on sallittua niiltä osin kuin kohdalla ei ole kiellettyä merkkiä. Jos käytätte valtatietä, niin noudattakaa erityistä varovaisuutta.
Kartta
Kartan mittakaava on 1:25 000 eli 1cm kartalla on 250 m maastossa. Kartassa olevat pohjois-etelä viivat eivät kulje kartan reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.
Kartta on selkeälukuinen.
Korkeuseroa maaston alimman ja ylimmän kohdan välillä on yli 100 m eli penkkaa löytyy. Yksi kaverini, joka on laatinut pitkiä fillarirogasuunnitelmia (120 km ladun ja siinä oli yli 1600 m nousua) - kiitos KalleR. Samaan aikaan esim Tampereella Roineen kierto maastoa on 100 km ja 1000 m nousua.
Tällä kertaa erityisesti huomioitaa on se, että tapahtuma-alueella on aika monta kiellettyä aluetta.
Kiellettyjen alueiden joukkoon kuuluu metsähallituksen alueita. Ne on merkitty kielletyiksi alueiksi, koska metsähallitus on ottanut tänä vuonna käyttöön säännön, että jos heidän mailla kuljetaan jonkin tapahtuman puitteissa, niin jokaisesta osallistujasta järjestejät joutuvat maksun + erillinen tapahtumakohtainen maksu. Tapahtumien järjestäminen metsähallituksen mailla
Alueella on myös hevostiloja, mökkejä, joissa on koiria pihalla jne. Kunnioitetaan noita tarkoituksella kielletyiksi merkittyjä alueita ja varmistetaan näin, että hauskuutemme jatkuu tulevaisuudessakin. Jos jossain tulee kohtaaminen, niin kertokaa rauhassa, mistä on kysymys ja pahoitelkaa.
Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti (näitä on vähän)
- katkoviiva ura = ajettavaa
- piste ura = hidasta, mikä tarkoittaa monin paikoin kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä eli paikoin jopa pyörän taluttamista
Ratasuunnittelu ja rastit ja reittisuunnittelu
Alkuun - kiitos paikallisopas J.Somerolle - sinulta saimme hyviä vinkkejä rasteille ja maastotuntemuksesi ja raporttisi auttoi suunnitteluamme kivasti.
Rasteja on ~80, joista osa on sellaisia, että harkitsisin fillaroitsijana, menenkö niille ja jos menen, missä vaiheessa yötä. Sekin kannattaa miettiä ajaako johonkin ja jättää fillarin siihen ja hakee rastin/-t tossulla tai kantaako jopon metsän läpi.
Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee "helposti" oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata. Pyörää ajaa asfaltilla-tiellä 20-30 km/h+ ja pyörää kantaa/työntää metsässä 2-4 km/h+ - tuosta saa helposti käsityksen, millaiset kierrot ehkä kannattavat.
Kun suunnittelette reittiänne, niin miettikää miten pysytte toimintakuntoisina - käyttekö esim tapahtumakeskuksessa välillä vaihtamassa kamoja? Tällä kertaa se on hyvinkin mahdollista.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet. Rastin sijainnin paljastaa myös osalla rasteista punainen kuitunauha (syvimmät pahoittelut puna-vihersokeille).
HUOM! Rastit ovat monin paikoin "alhaalla" eli esim. puun tai tolpan juuressa, maan tasossa ja saattaapa paikoin olla hieman saniaisia edessä.
Tällä kertaa rasteja ei kuitenkaan ole penkkien ja pöytien alla niin paljon kuin aiemmin. Muutama sellainenkin rasti on matkaan mahtunut, jotta rasteja on saatu kaupungin humuun.
Kahvila on tälläkin kertaa ja se pistää molempien sarjojen osallistujat miettimään, missä vaiheessa yötä siellä mahdollisesti käy. Alueella saattaa myös olla 24h aukiolevia paikkoja, kannattaa tutkia Oriveden keskustan ja lähialueiden tarjontaa.
Elämyksellistä tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis
p.s. Ohessa kuva yhdeltä rastilta - Orivesi tarjoaa paljon ja on vireä paikka (tämä ei ole maksettu mainos)