Ratamestarin mietteitä
Yleistä
Tätä kirjoittaessa karttatiedosto on menossa painokoneeseen ja/tai jo tullut monena karttalehdykkänä ulos.
Se on merkki, että tapahtuma on aivan ovella.
Tässä yhteydessä muutama sana ratamestarin suunnalta koskien tapahtumaa ja aluetta.
Alue
YÖ-rogaining 2020 seikkaillaan pääasiassa Tampereella ja sen lähikunnissa.
Alueelle mahtuu taas monenlaista alustaa, niin kuin aina ennenkin syksyn tapahtumissa, alueelta löytyy värivalojen välkettä ja synkeääkin metsää ja sen mukaista alustaa.
Tietäen alueen polut, metsätiet, ulkoilubaanat, sillat ja värivalojen välkkeen uskon tapahtuman tarjoavan jokaiselle elämyksiä.
Rastin 9E pohjoispuolella on ojan ylitys, jonka siltarumpu saattaa aiheuttaa tilanteita mutaisuudesta ja siltarummun "nousemisesta" johtuen. Tuo paikka merkataan tapahtumakeskuksessa olevaan isompaan karttaan, käykää katsomassa se.
Suunnitelma ja kulkukelpoisuus
Pirkkalan ja lähialueiden metsät ovat aivan yhtä helppokulkuisia, kuin Hervannan eteläpuoleinen metsä.
Tällä tahdon sanoa sitä, että oikominen rastilta toiselle metsän poikki pyörän kanssa voi olla hieman haaste.
Pyörää kantaa pimeässä ja kosteassa metsässä rillit huurussa n.15-20min/km, kun samassa ajassa polkua tai metsätietä ajaa melkoisen matkan. Tossulla oikominen on joissain paikoissa jopa kannattavaa, sikäli kun yösuunnistustaidot ja usko antavat myöden.
Rasteja on yli 90 eli tekemistä varmasti riittää pidemmällekin lenkille.
Jos jokin valinta vaikuttaa liian itsestään selvältä - mieti kahteen kertaan, onko se paras vaihtoehto
- kahden lähekkäin olevan pisteen välillä
tai edes
- kahden pisteen välillä, joiden väliin mahtuu useampikin rasti?
Ns vanhoja, hyväksi havaittuja rastipisteitä on jälleen mukana.
Näin siksi, että niissä on hyviä elementtejä, kuten yksikäsitteisyys, luontoelämys tai muu tärkeä pointti, kuten esim ohjaaminen tietyille reiteille. Alue tarjoaa kuitenkin myös paljon uutta.
HUOM! Tällä kertaa coronasta johtuen emme saa järjestää kotakahvilaa, emmekä viedä alueelle vesikanistereita, joten huomaathan ottaa riittävästi virvokkeita matkan ajaksi.
Alueelta saattaa kuitenkin löytyä 24h auki olevia paikkoja, joten tonnin setelit ei paljoa taskussa paina.
Ollaan roskaamatta, niin kuin tähänkin asti eli ei jätetä sellaisia jälkiä maastoon.
Kartta
Kartan mittakaava on totutusti 1:25000 eli jokainen sentti on 250 m.
Lukukelpoisuus on mielestäni hyvä, jopa tällaiselle keski-iän ylittäneelle ikänäköihmisille, joskin kaupungin alueella kartanluku vaatii tarkkaavaisuutta, koska "tavaraa" kartalla on paljon.
Kartassa on totutusti myös Pirkanmaan alueen polkuluokitukset, joista osa on hieman optimistisia eli liian hyvältä vaikuttavia. Osaksi ero johtuu siitä, että nyt on plus-keli, mutaa ja märkiä lehtiä, juuria ja niillä liukastelu tekee poluista haastavampia kuin esim kesäkelillä.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.
Jos joku kohta mietityttää, tulkaa kysymään, koitan coronasuojausten takaa kertoa oman näkemyksen.
Sääennuste
Tämän hetkisen ennusteen mukaan
- Fillariin en laittaisi nastarenkaita, mutta en myöskään välttämättä lähtisi kovin kapeilla cyclorenkailla.
Minä valitsisin ehkä 2.2-2.3" renkaalla varustetun jäykkäperän
- Tossusarjassa kullakin on omat preferenssit. Nastarit on ihan hyvä valinta, mutta itse ehkä lähtisin kunnon nappuloilla varustetuilla polkujuoksukengillä, niiden pito on varmasti ok lehtiä ja mutaa sisältävillä metsäosuuksilla kuin mukavuus märällä asfaltilla.
Sellainen sivuhuomautus, näin silmälasi-ihmisenä, että hieman paperia ja/tai kuituliina lasien huurun poistamiseen ei varmaan ole pahasta.
Kysymyksiä? Sana on vapaa.
Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis
p.s. ladatkaa nyt ne lamput ja huoltakaa ja koeajakaa jopo nyt, eikä vasta pe iltapäivänä