Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin mietteitä

Ratamestarin mietteitä

Tapahtuma-alue ja kulkukelpoisuus

Yö-rogaining SE 2018 vie osallistujat ensimmäistä kertaa YÖ-rogainingin historiassa seikkailemaan Etelä-Pirkanmaalle.

Valkeakoski ja sen lähiseudut tarjoavat erinomaisen ympäristön tapahtumalle, sillä kartan alueelta löytyy niin kaupunkiympäristöä kuin maalaismaisemaakin mukavasti järvien ja peltojen rytmittäminä. Kartan alueelle mahtuu myös laajempia metsäalueita, joita poikkeuksetta halkoo metsäautotiet, suuntaan tai toiseen tarjoten mukavia pähkinöitä reitin suunnitteluun.

Kulkukelpoisuus niin kaupungin alueella (tiet ja ulkoilupolut), kuin maaseudullakin (kylä- ja soratiet sekä merkityt polut) on poikkeuksetta hyvä. Metsiä halkovat metsäautotiet ovat kuivan toukokuun johdosta poikkeuksellisin kuivia ja nopeita ajaa.

Kartta

Kartta on selkeälukuinen, vallankin harvaan asutuilla alueilla. Kaupunkialueella osallistujilta vaaditaan hieman enemmän tarkkaavaisuutta, mutta Valkeakosken kaupungin tie- ja katuverkko on esimerkiksi Tampereen vastaavaan verrattuna huomattavasti harvempi ja näin luettavampi ja selkeämpi.

Taajaan asuttujen alueiden poluista on karttaa merkitty vain suurimmat ja mitä kauemmaksi tiheästi asutulta alueelta siirrytään, sitä pienemmätkin polut on kartalla.

Polkujen kulkukelpoisuutta on pyritty kuvaamaan polkuviivan paksuudella. Vahva polku on kohtuu hyvää pyöräiltävää, ohut polku sen sijaan on monesti teknisesti vaativaa pyöräilyä tai jopa pyörän taluttamista vaativaa.

Suurin erikoisuus kartassa on että pohjois-etelä viivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue. Huomioitavaa on myös, että kartalla on pari pientä leikkaa liimaa tehtävää eli sakset mukaan.

Rastit ja suunnittelu

Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee helposti oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata.

Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.

Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis