Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin ennakko

Arvoisat YÖ-rogainingin osallistujat, siitä kiinnostuneet ja muut lukijat!

Kuten chief Kaaja videolla mainitsi, YÖ-rogaining on kokeileva ja sen puitteissa olemme tehneet tästäkin tapahtumasta oman näköisemme. Tämä tarkoittaa tällä kertaa, että järjestäjät H50-sarjalaiset laittoivat mittakaavaksi 1:20000 eli 1cm on 200m. Tämä ei ole sen takia, ettei jaksettaisi ajaa, vaan kun ei nähdä karttaa. Nauttikaa, tuo varmasti helpottaa tällä kertaa jonkin verran.

Katselen nyt tämän kertaisen tapahtuman karttaa ja sitä aluetta, jolla tapahtuma käydään. YÖ-rogaining 2021 seikkaillaan Tampereella ja lähikunnissa.

Alue tarjoaa tänä vuonna enemmän värivalojen välkettä, mutta myös hieman korpea.

Aika varmaa on, että isoja pisteitä ei kerätä pelkästään värivalojen välkkeessä liikehtiessä ja 1:20000 kartta pakottaa miettimään mitä ottaa ja missä.

Jos emmitte lähteä värivalojen välkkeestä hieman syrjemmälle, ja mietitte, miltä paikalla näyttää tai millainen kulkukelpoisuus jollain polulla on, kysykää rohkeasti suunnittelun lomassa minulta tai Chief Kaajalta.

Kulkukelpoisuus

Kulkukelpoisuus kaupungin alueella (tiet ja ulkoilupolut sekä yhteisellä viivalla merkatut polut) on luonnollisesti mainio. Toki esim. tänään tiistaina maastossa oli 1-2cm lunta/loskaa, joka sulanee/jäätynee.

Tapahtuma-alueella on myös metsäautoteitä ja metsäpolkuja. Niiden kulkukelpoisuus vielä viime viikonloppuna vaihteli paljonkin vellovasta savipohjaisesta, koviin ja nopeisiin baanoihin.

Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti

- katkoviiva ura = ajettavaa

- piste ura = hitaahkoa, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä

Alueen polut ovat paikoin hitaahkoa tai kivikkoista eli jalkautumisia tai pyörän työntämistä voi olla ohjelmassa.

Kartta

Kartta on selkeälukuinen, joskin kaupungin alueella kartanluku vaatii tarkkaavaisuutta, koska "tavaraa" kartalla on paljon. Mittakaava on jo aiemmin todettu 1:20000.

Taajaan asuttujen alueilla poluista on karttaan merkitty vain suurimmat ja mitä kauemmaksi tiheästi asutulta alueelta siirrytään, sitä pienemmätkin polut on kartalla.

Tampereelle rakennetaan edelleen ratikkaa. Jos huomaatte kiskoja, tarkistakaa oletteko kartalla ja olkaa varovaisia.

Huomatkaa myös, että kartan pohjois-etelä viivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.

Rastit ja suunnittelu

Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse helposti ja samaan aikaan tossulla pääsee. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - mieti uudestaan.

Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.

Ollaan taas roskaamatta, niin kuin tähänkin asti eli siltä osalta ei jätetä jälkiä maastoon.

Jos suunnitelma näyttää liian helpolta, miettikää oletteko menneet johonkin ratamestarin tekemään miinaan

Tapahtumakeskuksessa on nähtävillä tapahtuman iso kartta (n.1.5x2m). Siihen on tehty muutama tarkennus, koskien mahdollista kulkureitttejä. Käykää tarkistamassa nuo asiat.

Muuta

- Lähes kaikilla on punainen kuitunauha -> kannattaa hakea sitä ensin. Tosin osa on jo kadonnnut

- Jos rasti on puussa tai valo/sähkötolpassa, niin rasti on pääasiassa alhaalla, jopa niin, että ensimäisenä löytävä voi joutua poistamaan hieman lehtiä läpyskän päältä

- Olen joutunut laittamaan joitain rasteja valitettavasti penkkien tai vastaavien alapuolelle, jolloin leimaaminen on hieman ikävää. Näin on kuitenkin tehty, koska osa rasteista lähtisi varmasti kävelemään niiltä sijoilta. Pahoittelut

- Maasto on tänään (ti) hyvin märkää ja liukasta ja ennuste näyttää, ettei se hirveästi kuiva eli varustus sen mukaan.

- Tapahtuma sopii niin gravel kuin CX -pyörille, mutta kumissa on tosiaan hyvä olla kuviota.

Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis