Ratamestarin mietteitä
Yleistä
Katselen tapahtuman karttaa ja sitä aluetta, jolla tapahtuma käydään. YÖ-rogaining 2019 seikkaillaan pääasiassa Tampereella ja sen lähikunnissa.
Alue tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia ja haasteita. Osin kaupunkimaista toimintaympäristöä katuvaloineen kaikkineen ja toisaalta jopa erämaisia paikkoja.
Aika varmaa on, että isoja pisteitä ei kerätä pelkästään värivalojen välkkeessä liikehtiessä.
Jos emmitte lähteä värivalojen välkkeestä hieman syrjemmälle, ja mietitte, miltä paikalla näyttää tai millainen kulkukelpoisuus jollain polulla on, kysykää rohkeasti suunnittelun lomassa minulta tai Chief Kaajalta.
Kulkukelpoisuus
Kulkukelpoisuus kaupungin alueella (tiet ja ulkoilupolut sekä yhteisellä viivalla merkatut polut) on luonnollisesti mainio.
Tapahtuma-alueella on myös metsäautoteitä ja metsäpolkuja. Niiden kulkukelpoisuus vielä viime viikonloppuna vaihteli paljonkin vellovasta savipohjaisesta, koviin ja nopeisiin baanoihin.
Eilisen (ti ilta) ja tämän päivän (ke ilta) ajon perusteella maasto, metsäautotiet ja kulku-urat ovat hyvinkin kuivia ja nopeita edetä ja esim. nastarenkaille ei näyttäisi olevan käyttöä.
Keskiviikko illan sääennusteen mukaan pe-la aikana saattaa tulla lumi- ja/tai vesisadetta. Uskoaksemme tuo ei kuitenkaan vesitä jo hyvin jäätynyttä pohjaa, mutta toki, vallankin tihku/vesisade saattaa liukastuttaa vallankin asfaltit eli olkaa tarkkaavaisia moisissa tilanteissa.
Jäiden ylitse oikominen on luonnollisesti kielletty tässä vaiheessa talvea.
HUOM! Kaupin kentän länsipäässä on aloitettu maansiirtotyöt alikulun tekemistä varten eli jos/kun liikutte siellä suunnalla, suosittelemme varovaisuuteen.
Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti
- katkoviiva ura = ajettavaa
- piste ura = hitaahkoa, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä
Alueen (vallankin Kaupin) polut ovat paikoin melko kivikkoisia eli jos kartalla on pisteuraksi merkitty polku, niin se todennäköisesti on hitaahkoa tai kivikkoista eli jalkautumisia tai pyörän työntämistä voi olla ohjelmassa.
Kartta
Kartta on selkeälukuinen, joskin kaupungin alueella kartanluku vaatii tarkkaavaisuutta, koska "tavaraa" kartalla on paljon. Mittakaava on 1:25000 eli yksi sentti kartalla on 250 m maastossa.
Taajaan asuttujen alueilla (vallankin Kauppi) poluista on karttaan merkitty vain suurimmat ja mitä kauemmaksi tiheästi asutulta alueelta siirrytään, sitä pienemmätkin polut on kartalla.
Tampereelle ollaan tällä hetkellä rakentamassa ratikkaa. Ratikan raiteita ei karttaan ole piirretty ja siihen mahdollisesti liittyviä työmaita ei olla kartalla pystytty esittämään. Olkaa tarkkoina kiskojen kanssa, vallankin pyörien kanssa edetessä.
Huomatkaa myös, että kartan pohjois-etelä viivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.
Rastit ja suunnittelu
Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee helposti oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.
Tämä on kymmenes YÖ-rogaining ja sen myötä meillä on uutuutena muutama 10 pisteen rasti vaikeuttamaan omalta osaltaan suunnittelua.
Rastimääritteisiin on myös merkitty, jos rastilla on katettua tilaa, esim. laavu tms.
Metsässä on tällä hetkellä hyvin pimeäää, vaikka olisi stadion-luokan valaisin mukana. Toki, jos lumisade tulee, niin se muuttaa tilannetta suunnittelunkin suhteen hieman valoisampaan suuntaan, mutta samalla pienimmät polut peittyvät ja niitä on hankala huomata.
Toisaalta kärki kärsii hieman, mutta seuraavat löytävät rastin samoilla jäljillä helpommin.
Taannoin hymyilin hieman, että josko lunta tulee, niin meiltä osallistujille olisi hieman kohtuuton pyyntö olla jättämättä itsestään mitään jälkiä maastoon.
Ollaan kuitenkin roskaamatta, niin kuin tähänkin asti eli siltä osalta ei jätetä jälkiä maastoon.
Jos suunnitelma näyttää liian helpolta, miettikää oletteko menneet johonkin ratamestarin tekemään miinaan :)
Tapahtumakeskuksessa on nähtävillä tapahtuman iso kartta (n.1.5x2m). Siihen on tehty muutama tarkennus, koskien mahdollista säilölumilatua (tällä hetkellä (ke ilta) sellaista ei ole) ja rastia 5O. Käykää tarkista nuo asiat.
(5O rasti - pyörän vientiin kielto - paikka on sellainen, ettei pyörän kanssa paikalle meno ole mahdollista/järkevää - rastille pääsee niin etelästä kuin pohjoisesta)
Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis