Ratamestarin lausunto
Ratamestarin mietteitä
Yleistä
Katselen tässä parhaillaan painoon mennetty versiota kartasta ja muutamaa väliversiota. Aika paljon on tapahtunut noiden versioiden välillä ja kartalle on valikoitunut yli 90 rastipistettä valmiina noukittaviksi.
Samaan aikaan mietin tämänkin aamun ajoa ja maaston tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita.
Yleisesti ottaen voin todeta, että tapahtuma on osin erämainen, paikoin kivinen ja kuten arvata saattaa, runsaan metsäautotieverkoston täyttämä. Viime syksyn ja tämän kevään tutkimusajeluiden perusteella kartalle on merkitty useampiakin pisteuralla merkittyjä "läpipääsyjä" (=tieltä toiselle) - uskaltakaa hyödyntää myös niitä mahdollisuuksia. Jos emmitte, miltä paikalla näyttää, kysykää rohkeasti suunnittelun lomassa minulta tai J.Kaajalta.
Tapahtuma-alue ja kulkukelpoisuus
YÖ-rogaining SE 2019 seikkaillaan Valkeakoskella ja sen lähiseuduilla.
Tapahtuma-alue tarjoaa niin kaupunkiympäristöä, kuin myös maaseutua ja korpimaisemaa. Luonteeltaan tämän kertainen tapahtuma on erämaisempi kuin vuosi sitten Valkeakoskella ollut tapahtuma.
Kulkukelpoisuus kaupungin alueella (tiet ja ulkoilupolut) on luonnollisesti mainio.
Maaseudulla kulkukelpoistuus (kylä- ja soratiet) on poikkeuksetta hyvä.
Tapahtuma-alueella on varsin laaja metsäautotieverkosto ja noiden teiden kulkukelpoisuus vaihtelee jonkin verran savipohjaisesta, aina isoa mursketta oleviin baanoihin.
Tämän aamun ajojen peruteella metsäautotiet ja kulku-urat ovat hyvinkin kuivia ja nopeita edetä.
Polkujen kulkukelpoisuus ilmaistaan seuraavasti
- katkoviiva ura = ajettavaa
- piste ura = hitaahkoa, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä
Alueen polut ovat paikoin melko kivikkoisia eli jos kartalla on pisteuraksi merkitty polku, niin se todennäköisesti on hitaahkoa tai kivikkoista eli jalkautumisia tai pyörän työntämistä voi olla ohjelmassa.
Näistä voitte kysyä meiltä tietoa/vinkkejä.
Kartta
Kartta on kauttaaltaan selkeälukuinen. Mittakaava on 1:25000 eli yksi sentti kartalla on 250 m maastossa.
Taajaan asuttujen alueiden poluista on karttaa merkitty vain suurimmat ja mitä kauemmaksi tiheästi asutulta alueelta siirrytään, sitä pienemmätkin polut on kartalla.
Huomatkaa, että kartan pohjois-etelä viivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.
Rastit ja suunnittelu
Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee helposti oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata.
Tällä kertaa kuitenkin jalkautumisia ja/tai metsän poikki oikaisuja tullee enemmän kuin aiemmin.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.
Antoisaa tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis