Ratamestarin jälkikirjoitus
Vuoden 2024 YÖ-rogaining on nyt taputeltu
Keli oli vallan suopea. Viikko aiemmin satanut lumi loisto poissaolollaan ja siellä missä se oli pysytynyt, se oli vetenä imeytynyt maaperään eli kosteaa ja mutaa oli vain rajallisesti. Tähän kun ynnäsi yön +5'C, hennon tuulen ja puolipilvisen, niin elimme aika optimaalisissa olosuhteissa. Toki, pikku pakkanen olisi osaltaan kovettanut urat, mutta kuten aina, marraskuu voi tarjota mitä vain.
Maasto ja kartta
Rastit pitivät kutinsa, mutta kartassa ja määritteissä oli hieman säätöä.
Hervannan länsipuolen Suolijärven itärannan sorastetun polun varressa ollut 9H rasti oli ongelmallinen useammalle tiimille. Määrite oli "Penkin kohdalla, rannan puolella iso mänty". Ongelma tuossa on se, että Suolijärven uusi, sorastettu polku oli vihreällä eikä violetilla värillä. Toiseksi, polun varrella on 4 erillistä penkkiä eli rasti ja määrite ei ollut yöhön sopiva tai siis ei ollut tarpeeksi tarkka ja yksikäsitteinen. Harmillista, pahoittelut.
Suunnittelu
8h fillari
Tavoitteet suunnittelun haasteellisuuden suhteen toteutuivat.
Ajatus oli, että lännessä on helppoa, kivaa ja suoraviivaista ja siellä käytetään aikaa ja sitten, kun ollaan lounaassa/etelässä, niin ei uskalleta ulottaa retkeä tarpeeksi itään/kaakkoon. Tuo aiheutti päänvaivaa ja näemmä tuotti tulosta.
Lisäksi, kun keskustelin tiimien kanssa suunnittelun aikana, niin monille, vallankin lyhyemmän suunnitelman tekijälle, ei ollut oikein helppoa ja selkeää valita, mihin kannattaisi lähteä. Rautatie ja moottoritie aiheuttivat oman päänsärkynsä kaikille. Tavallaan siis onnnistunut, mutta olisi vaatinut muutamien rastien pisteytyksen vaihtamisen lisähaasteen varjolla.
4h tossu
Tässä ratamestari tai rastien sijoittelija saa lunta tupaan - siis siinä mielessä, että miten varmistaa se, että myös 4h sarjoille on mielekästä tekemistä, eikä liian suoraviivaista suorittamista.
Jos luo keskuksen lähelle, 15-35km baanan ja rastit, niin keskuksen läheisyys ja pisteet korostuvat hieman liikaa ja muut sarjat eivät saa välttämättä etua kaukana käymisestä (joka sekään ei välttämättä saa olla itseisarvo).
Joka tapauksessa on mukava huomata, että 4h sarjalle ja e-sarjoille on kysyntää - kiitos, pyrimme parempaan.
e-Sarjat
Näillekin on ollut kysyntää ja mukavaa, että osallistujia näillekin riittää. Tällä kertaa tapahtumakeskus sijaitsi lähes keskellä karttaa, jolla tarjottiin mahdollisuus käydä keskuksessa ja vaikka vaihtaa akku siellä. Emme ole vielä ottaneet kantaa siihen, pitääkö kaikki akut olla koko ajan mukana vai ei, mutta palaamme siihen(kin).
Yleistä
Mukavaa, että olette ottaneet tapahtuman omaksenne - on aina mukava nähdä uusia ja monta kertaa osallistuneita ihmisiä innokkaina haastamaan itsensä niin marraskuun, kuin kesäkuun yössä - kiitos kaikille - teitä varten tätä tehdään. Kivaa on se, että meille esitetään toiveita rasteiksi - liukumäki, karaokebaari, laavu xyz, alue abc jne - tämä ruokkii positiivisella tavalla mielikuvitustamme. Hyviä rastipisteitä eivät pelkästään ole valotolppa, alhaalla, vaan aivan yhtä hyvin: "Liikennemerkin 29km/h vieressä, 5m päässä, koivu"
Lisäksi vielä kiitos kaikille tapahtuman tekijöille - ilman teitä, tapahtumaa ei olisi
Kohti tulevaa - 2025 YÖ-roga SE alue on hahmollaan ja rastipisteitä valittu - tarvii vielä kriittisesti katsoa, saako 4h ja 8h sarjat sopimaan nätisti.
Kiitos, t.Haapis