Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin ennakko

Tapahtuma-alue

YÖ-rogaining 2025 SE tapahtuma käydään Akaan alueella

Tällä kertaa seikkaillaan Akaan kuntien, Toijala, Viiala, Kylmäkoski alueella. Kivoja pieniä kuntakeskuksia, niiden kylän raitteja ja myös kumpuilevaa maalaismaisemaa. Luonteeltaan tämä tapahtuma muistuttaa hyvin paljon Lempäälän kylät ja raitit sekä Valkeakosken eteläiset pikkukylät tapahtumia. Kartalta on jälleen poistettu sellaisia polkuja ja teitä, jotka olisivat liikaa houkuttaneet "hyvään hämäläiseen rytöön".

Tällä kertaa kierrätysrasteja ei ole ollenkaan, koska alue on YÖ-rogainingille täysin uusi.

Kulkukelpoisuus

- Kunta-keskusten alueella (asfalttitiet ja kevyenliikenteen väylät) on hyvä

- Maaseudulla (kylä- ja soratiet) on hyvä - voisin jopa sanoa, että kylä- ja metsätiet ovat erinomaisen hyviä ja nopeita. Tähän on varmasti vaikuttanut hyvin kuiva, aikainen ja vähäsateinen kevät.

- Lanattuja sorateitä tai muuta, kuten kiuaskiviä ei alueella ainakaan viime viikonloppuna ollut

Tossusarjalaisena lähtisin polkujuoksulenkkareilla ja pyöräksi valitsisin kevyen jäykkäperän tai gravelpyörän.

Alueella on moottoriteitä ja valtateitä ja niiden käyttäminen on sallittua niiltä osin kuin kohdalla ei ole kiellettyä merkkiä. Jos käytätte valtatietä, niin noudattakaa erityistä varovaisuutta.

Huomioitavaa on myös vilkkaat rautatiet - ne on luvallista ylittää/alittaa merkityistä kohdista. Alueelle mahtuu myös tasoristeys/-ksiä, joissa on oltava erityisen valppaana.

Kartta

Kartan mittakaava on monesta aiemmasta kerrasta poiketten 1:30 000 eli 1cm kartalla on 300 m maastossa - huomioikaa tuo suunnittelussa ja "suunnittelulangassa". Kartassa olevat pohjois-etelä viivat eivät kulje kartan reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.

Kartta on selkeälukuinen, joskin kuntakeskuksissa kaltaisellani varttuneella henkilöllä on tarve suurennuslasille. Käykää tarkastamassa epäselviä kohteita isolta kartalta ja/tai nykäiskää meitä hihasta.

Korkeuseroja ei ole juuri nimeksikään, muutamia mäkiä toki löytyy, muttei missään tapauksessa Kurussa tai Teiskossa ollutta kiipeilyä. Korkeuseroa maaston alimman ja ylimmän kohdan välillä on maltilliset n.60 m. Suurimmat "mäet" ja "haasteet" luo tuuli. Alueella on avoimia alueita, ja jos tuulee, eritoten kovaa, se on osin ystävänne tai pahin painajainen.

Tällä kertaa erityisesti huomioitaa on se, että tapahtuma-alueella on aika monta kiellettyä aluetta.

Alueella on hevostiloja, mökkejä, joissa on koiria pihalla jne. Kunnioitetaan noita tarkoituksella kielletyiksi merkittyjä alueita ja varmistetaan näin, että hauskuutemme jatkuu tulevaisuudessakin. Jos jossain tulee kohtaaminen, niin kertokaa rauhassa, mistä on kysymys ja pahoitelkaa.

Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti (näitä on vähän)

- katkoviiva ura = ajettavaa

- piste ura = hidasta, mikä tarkoittaa monin paikoin kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä eli paikoin jopa pyörän taluttamista

Ratasuunnittelu ja rastit ja reittisuunnittelu

Rasteja on 85, joista osa on sellaisia, että harkitsisin fillaroitsijana, menenkö niille ja jos menen, missä vaiheessa yötä. Sekin kannattaa miettiä ajaako johonkin ja jättää fillarin siihen ja hakee rastin/-t tossulla tai kantaako jopon metsän läpi.

Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee "helposti" oikaisemaan metsän poikki. Pelloille ei parane mennä missään. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata. Pyörää ajaa asfaltilla-tiellä 20-30 km/h+ ja pyörää kantaa/työntää metsässä 2-4 km/h+ - tuosta saa helposti käsityksen, millaiset kierrot ehkä kannattavat.

Kun suunnittelette reittiänne, niin miettikää miten pysytte toimintakuntoisina - käyttekö esim tapahtumakeskuksessa välillä vaihtamassa kamoja? Tällä kertaa se on hyvinkin mahdollista.

Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet. Rastin sijainnin paljastaa myös osalla rasteista punainen kuitunauha (syvimmät pahoittelut puna-vihersokeille).
HUOM! Rastit ovat monin paikoin "alhaalla" eli esim. puun tai tolpan juuressa, maan tasossa ja saattaapa paikoin olla hieman saniaisia edessä.
Tällä kertaa rasteja ei kuitenkaan ole penkkien ja pöytien alla niin paljon kuin aiemmin. Muutama sellainenkin rasti on matkaan mahtunut, jotta rasteja on saatu kaupungin humuun.

Kahvila on tälläkin kertaa ja se pistää molempien sarjojen osallistujat miettimään, missä vaiheessa yötä siellä mahdollisesti käy ja se ei ole tapahtumakeskuksessa yön aikana.

Elämyksellistä tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis

p.s. Ohessa kuva yhdeltä rastilta YÖ-rogaining