Ratamestarin ennakko
Tapahtuma-alue ja kulkukelpoisuus
Yö-rogaining 2024 tapahtuma sijoittuu tällä kertaa Tampereen eteläpuolelle ja tapahtumakeskuksena toimii Lempäälän Sääksjärven koulun.
Tällä alueella ollaan liikuttu sangen vähän syksyn tapahtumassa ja sen voin sanoa, että perinteistä Pyhäjärven kiertoa (Rajasalmi-Arboretum) ei ole tarjolla. Alue tarjoaa taas puitteet marraskuisen yön seikkailulle - tällä kertaa se voi taas olla mitä vain. Kartalta on jälleen poistettu sellaisia polkuja ja teitä, jotka olisivat liikaa houkuttaneet "hyvään hämäläiseen rytöön".
Kulkukelpoisuus
- Kaupungin alueella (asfalttitiet ja kevyenliikenteen väylät) on hyvä, joskin varmasti paikoin liukas.
- Syrjemmälä ja maastossa (kylä- ja soratiet sekä merkityt polut) on poikkeuksetta haastava - vettä ja mutaa on, koska lähes kaikki lumet sulivat.
- Alueella on osin myös suoritettu pyöräteiden liukkauden torjuntaa eli paikoin on ns tappajasepeliä, kannattaa siis katsoa millaisilla kumeilla lähtee liikenteeseen.
- Maasto on sangen kivikkoista ja pistepolut ovat pyörällä haastavia.
Tossusarjalaisena lähtisin nastareilla tai karkea kuvioisella lenkkarilla liikenteeseen ja pyöräksi valitsisin kevyen jäykkäperän tai gravelpyörän. Sääennuste kertoo, ettei nastarenkaita tarvita.
Alueella on valtateitä ja niiden käyttäminen on sallittua niiltä osin kuin kohdalla ei ole kiellettyä merkkiä. Jos käytätte valtatietä, niin noudattakaa erityistä varovaisuutta.
Kartta
Kartan mittakaava on 1:25 000 eli 1 cm kartalla on 250 m maastossa. Kartassa olevat pohjois-eteläviivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.
Kartta on selkeälukuinen, vallankin harvaan asutuilla alueilla.
Kaupunkialueella osallistujilta vaaditaan hieman enemmän tarkkaavaisuutta, sillä rastit hukkuvat rakennetun ympäristön sekaan, mutta ylipäätään kartan luettavuus on oikein hyvä.
Korkeuseroa maaston alimman ja ylimmän kohdan välillä on maltillisesti - nyt ei kiipeillä - ainakaan isosti.
Tällä kertaa erityisesti huomioitaa on se, että tapahtuma-alueella on aika monta kiellettyä aluetta.
Alueella on hevostiloja, mökkejä, joissa on koiria pihalla jne. Kunnioitetaan noita tarkoituksella kielletyiksi merkittyjä alueita ja varmistetaan näin, että hauskuutemme jatkuu tulevaisuudessakin. Jos jossain tulee kohtaaminen, niin kertokaa rauhassa, mistä on kysymys ja pahoitelkaa.
Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti
- katkoviiva ura = ajettavaa
- piste ura = hidasta, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä eli paikoin jopa pyörän taluttamista
Ratasuunnittelu ja rastit ja reittisuunnittelu
Rasteja on vajaa 80, joista osa on sellaisia, että harkitsisin fillaroitsijana, menenkö niille ja jos menen, missä vaiheessa yötä. Sekin kannattaa miettiä ajaako johonkin ja jättää fillarin siihen ja hakee rastin/-t tossulla tai kantaako jopon metsän läpi.
Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan tossu- ja pyöräsarjojen (sekä uutena 4h sarjat ja e-sarjat) kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee "helposti" oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata. Pyörää ajaa asfaltilla-tiellä 20-30 km/h+ ja pyörää kantaa/työntää metsässä 2-4 km/h+ - tuosta saa helposti käsityksen, millaiset kierrot ehkä kannattavat.
Koska maasto on märkää ja mutaisaa, kannattaa suunnitellessa miettiä, ei pelkästään plan A ja B, vaan Plan A, B, C ja D eli mistä oikaista ja/tai jättää jotain käymättä tai vai tekeekö keskuksesta perhoslenkkejä.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet. Rastin sijainnin paljastaa myös osalla rasteista punainen kuitunauha.
HUOM! Rastit ovat monin paikoin "alhaalla" eli esim. puun tai tolpan juuressa, maan tasossa ja saattaapa paikoin olla hieman saniaisia edessä.
Tällä kertaa rasteja ei kuitenkaan ole penkkien ja pöytien alla niin paljon kuin aiemmin. Muutama sellainenkin rasti on matkaan mahtunut, jotta rasteja on saatu kaupungin humuun.
Kahvila on tälläkin kertaa ja se pistää molempien sarjojen osallistujat miettimään, missä vaiheessa yötä siellä mahdollisesti käy. Alueella on myös useampi 24h aukioleva paikka, kannattaa tutkia tarjontaa - osa niistä on merkitty karttaan.
HUOM! Kuten aiemminkin, infon lähellä on tapahtuma-aluuen iso kartta - teemme siihen muutamia tarkennuksia (kuten yksi rasti, joka poistetaan käytöstä), joten käykää katsomassa se hyvissä ajoin. Siitä myös näkee muutaman kohdan, joka omassa kartassa voi olla hankalasti luettava.
Elämyksellistä tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis
p.s. Ohessa kuva tämän päivän maastovisiitiltä, kuten näkyy - märkää on/oli
Lauantai (7.11.)