Menu:

 
Rogaining:

Rogaining is team sport of long distance cross-country navigation and enjoying. It is closely related to orienteering and many people enjoy both sports. The events can take up to 24 hours on route choosen by the competitors.

Sponsored by:

arrow retkilehti.fi
arrow Maanmittauslaitos
arrow Kattosauna

Links:

arrow Rogaining in Finland
arrow Rogaining (wikipedia)
arrow International Rogaining Federation (IRF)
arrow Rogaining Rules (IRF)

Ratamestarin ennakko

Tapahtuma-alue ja kulkukelpoisuus

Yö-rogaining 2023 tapahtuma käydään Tampereen länsipuolella Nokian Emäkosken koulun toimiessa tapahtumakeskuksena.

Nokia ja sen lähiympäristö tarjoavat varmasti elämykselliset puitteet marraskuisen yön kosteuttavalle seikkailulle. Tapahtuma-alueelta löytyy sopivassa suhteessa hämyisiä kujia sekä hämäläistä maalaismaisemaa mäkineen ja monttuineen. Kartalta on jälleen poistettu sellaisia polkuja ja teitä, jotka olisivat liikaa houkuttaneet "hyvään hämäläiseen rytöön".

Alue on osittain tuttu vuoden 2018 tapahtumasta ja tietyt kulkuväylät ovat silloin osallistuneille tuttuja, joskin pisteytyksellä olemme koittaneet saada varianssia alueella liikkumiseen.

Kulkukelpoisuus

- kaupungin alueella (asfalttitiet ja kevyenliikenteen väylät) on hyvä

- Kevyenliikenteen väylillä on merkittävän paljon puiden lehtiä asfaltilla ja huolimaton ajo mutkissa saattaa tehdä tepposet pyöräilijälle.

- maaseudulla ja maastossa (kylä- ja soratiet sekä merkityt polut) on poikkeuksetta haastava johtuen loskan ja veden määrästä

- Alueella on suoritettu myös pyöräteiden liukkauden torjuntaa eli paikoin on ns tappajasepeliä, kannattaa siis katsoa millaisilla kumeilla lähtee liikenteeseen

Tossusarjalaisena lähtisin ehkä nastareilla liikenteeseen ja pyöräksi valitsisin kevyen jäykkäperän tai gravelpyörän. Sääennnuste näyttää siltä, että liukastakin saattaa olla eli nastarengas ei ole välttämättä huono vaihtoehto.

Alueella on valtateitä ja niiden käyttäminen on sallittua niiltä osin kuin kohdalla ei ole kiellettyä merkkiä. Jos käytätte valtatietä, niin noudattakaa erityistä varovaisuutta.

Viime aikojen lumisateet sekä vesisateet sekä lumien nopea sulaminen on pehmentänyt metsäauto- ja maalaistie kauttaaltaan hitaaksi tai jopa hyvinkin hitaaksi. Tämä pätee eritoten pohjoisrinteille ja niiden alle sekä metsäisille taipaleille. Metsäpolkujen juuret ja kivet ovat hyvinkin lipoisia. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa ja kuinka pitkän reissun meinaa runtata läpi.

Kartta

Kartan mittakaava on 1:25 000 eli 1cm kartalla on 250 m maastossa. Kartassa olevat pohjois-etelä viivat eivät kulje paperin reunan suuntaisesti, vaan karttaa on kierretty, jotta kartalle on saatu tapahtuman kannalta optimaalinen alue.

Kartta on selkeälukuinen, vallankin harvaan asutuilla alueilla. Kaupunkialueella osallistujilta vaaditaan hieman enemmän tarkkaavaisuutta, mutta Nokian kaupungin tie- ja katuverkko on harvempi kuin Tampereen puolen vastaava, joten kartan luettavuus on oikein hyvä.

Korkeuseroa maaston alimman ja ylimmän kohdan välillä on noin 110 m eli penkkaa löytyy.

Tällä kertaa erityisesti huomioitaa on se, että tapahtuma-alueella on aika monta kiellettyä aluetta.

Kiellettyjen alueiden joukkoon kuuluu myös metsähallituksen alueita. Ne on merkitty kielletyiksi alueiksi, koska metsähallitus on ottanut tänä vuonna käyttöön säännön, että jos heidän mailla kuljetaan jonkin tapahtuman puitteissa, niin jokaisesta osallistujasta järjestejät joutuvat maksun + erillinen tapahtumakohtainen maksu.

https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/luvat/tapahtumien-jarjestaminen/

Alueella on myös hevostiloja, mökkejä, joissa on koiria pihalla jne. Kunnioitetaan noita tarkoituksella kielletyiksi merkittyjä alueita ja varmistetaan näin, että hauskuutemme jatkuu tulevaisuudessakin. Jos jossain tulee kohtaaminen, niin kertokaa rauhassa, mistä on kysymys ja pahoitelkaa.

Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti (näitä on vähän)

- katkoviiva ura = ajettavaa

- piste ura = hidasta, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä eli paikoin jopa pyörän taluttamista

Ratasuunnittelu ja rastit ja reittisuunnittelu

Rasteja on vain 81, joista osa on sellaisia, että harkitsisin fillaroitsijana, menenkö niille ja jos menen, missä vaiheessa yötä. Sekin kannattaa miettiä ajaako johonkin ja jättää fillarin siihen ja hakee rastin/-t tossulla tai kantaako jopon metsän läpi.

Ratasuunnittelussa on pyritty huomioimaan niin tossu- kuin pyöräsarjojen kulkijat eli ihan kaikille rasteille ei pyörällä pääse ja samaan aikaan tossulla pääsee "helposti" oikaisemaan metsän poikki. Toisin paikoin kartasta katsoen oikominen metsän läpi myös pyörän kanssa tieltä/polulta toiselle tuntuu hyvältä ajatukselta - kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme Pirkanmaalla ja paikoin metsä on "hyvää-hämäläistä-talousmetsää" eli oiot pyörän kanssa eivät ehkä kannata. Pyörää ajaa asfaltilla-tiellä 20-30 km/h+ ja pyörää kantaa/työntää metsässä 2-4 km/h+ - tuosta saa helposti käsityksen, millaiset kierrot ehkä kannattavat.

Kun suunnitttelette reittiänne, niin miettikää miten pysytte märkinä toimintakuntoisina - käyttekö esim tapahtumakeskuksessa välillä vaihtamassa kamoja?

Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet. Rastin sijainnin paljastaa myös osalla rasteista oranssi kuitunauha.
HUOM! Rastit ovat monin paikoin "alhaalla" eli esim. puun tai tolpan juuressa, maan tasossa ja saattaapa paikoin olla hieman saniaisia edessä.
Tällä kertaa rasteja ei kuitenkaan ole penkkien ja pöytien alla niin paljon kuin aiemmin. Muutama sellainenkin rasti on matkaan mahtunut, jotta rasteja on saatu kaupungin humuun.

Kahvila on tälläkin kertaa ja se pistää molempien sarjojen osallistujat miettimään, missä vaiheessa yötä siellä mahdollisesti käy. Alueella saattaa myös olla 24h aukiolevia paikkoja, kannattaa tutkia Nokian tarjontaa.

Elämyksellistä tapahtumaa toivottaa ratamestari Haapis

p.s. Ohessa muutama kuva viikonlopun rastien tarkistusvisiitiltä, kuten näkyy, loskaa ja märkää on/oli

Lauantai (4.11.), pienempi katu, ei läpimenoväylä YÖ-rogaining

Lauantai, leikkipaikka YÖ-rogaining

Sunnuntai (5.11.), ulkoilubaana YÖ-rogaining

Sunnuntai, metsäautotie YÖ-rogaining

Sunnuntai, metsää YÖ-rogaining