Ratamestarin ennakko
Arvoisat YÖ-rogaining 2023 SE osallistujat, rogainingista kiinnostuneet ja muut lukijat
Katselen nyt tämän kertaisen tapahtuman karttaa ja sitä aluetta, jolla tapahtuma käydään. YÖ-rogaining 2023 SE seikkaillaan syvällä Teiskon metsissä.
Tällä kertaa tapahtuma-alueella ja siis kartalla on paljon pienehkö kiellettyjä alueita.
Ne on tarkoituksella merkitty, sillä alueella on hevostiloja, mökkejä, joissa on koiria pihalla jne. Kunnioitetaan noita tarkoituksella merkattuja kiellettyjä alueita ja varmistetaan täten hauskuutemme jatkuminen. Jos jossain tulee kohtaaminen, niin kertokaa rauhassa, mistä on kysymys ja pahoitelkaa.
Myös pelloille meno on luonnollisesti kielletty.
Kulkukelpoisuus
Alue on merkittävän mäkinen, saman tyylinen kuin viime vuoden Kurun tapahtuma pl Kurun kiuaskivitiet (on niitä vähän).
Viime la tarkistusreissun 70 km+ / asc 1100 perusteella voi tehdä johtopäätöksiä.
Ainakin viime viikonloppuna kulkukelpoisuus ja sorateiden (kylätiet ja metsäautotiet) kunto oli erinomainen jopa cyclocross tai gravelpyörällä ajoon.
Maastofillariksi itse valitsisin kevyen jäykkäperän rullaavilla renkailla.
Tossusarjalaisena miettisin oikeasti otanko maastojuoksulenkkarit vai suunnistusnappulakengät.
Toki, noiden ero on kuin veteen piirretty viiva - ehkä nastarit ottavat vähemmän maastolta turpiin, kuin polkujuoksulenkkarit.
Polkujen kulkukelpoisuus (vihreät polut) ilmaistaan seuraavasti (näitä on vähän)
- katkoviiva ura = ajettavaa
- piste ura = hidasta, mikä saattaa tarkoittaa kivikkoista/kapeaa/juurakkoista/pehmeätä eli paikoin jopa pyörän taluttamista
Kartta
Kartta on mittakaavaltaan 1:25000.
Koska emme ole "värivalojen välkkeessä" niin tavaraa kartalla on melko vähän ja lukukelpoisuus on hyvä, jopa meille (minä ja Kaaja) ikämiehille hyvä eli kartta on selkeä.
Korkeuseroa maaston alimman ja ylimmän kohdan suhteen löytyy noin 90 m eli alimmat Näsijärven tasossa ja ylimmät yli 185 m merenpinnasta.
Rastit ja suunnittelu
Rasteja on vain hieman yli 70, joista osa on sellaisia, että harkitsisin fillaroitsijana, menenkö niille ja jos menen, missä vaiheessa yötä. Sekin kannattaa miettiä ajaako johonkin ja jättää fillarin siihen ja hakee rastin/-t tossulla tai kantaako jopon metsän läpi.
Näissä tapauksessa suosittelen ainakin "polvisukkia" tai muita vastaavia, koska osin tämä on "hyvää hämäläistä talousmetsää" ja risut saattavat jättää jäljet kesän rantakauteen.
Rasteja on aiempien noin 90 jälkeen tämä "vain" 70+ sen vuoksi, että alue on mäkinen ja osa rasteista on selkeästi maastossa, jolloin pyöräsarjassakaan ei riitä, että polkee 140 km ja kerää isot pisteet.
Jos ja kun teillä on kysyttävää rasteista, kulkukelpoisuudesta tai muusta, niin nykäiskää hihasta joko minua tai chief Kaajaa.
Kuten aiemminkin, rastien löytäminen pisteestä vaatii rastimääritteiden lukemista, joten muistakaahan lukea rastimääritteet.
Muuta
- Ollaan taas roskaamatta, niin kuin tähänkin asti eli siltä osalta ei jätetä jälkiä maastoon.
- Lähes kaikilla on oranssi TAI punainen kuitunauha -> kannattaa hakea sitä ensin.
- Jos rasti on puussa tai valo/sähkötolpassa, niin rasti on pääasiassa alhaalla, jopa niin, että ensimäisenä löytävä voi joutua poistamaan hieman lehtiä läpyskän päältä
- Tapahtuma sopii niin gravel kuin CX -pyörille jopa rullaavin kumein. Itse lähtisin hyvin rullavilla kumeilla varustetulla jäykkäperäisellä maasturilla. Tossusarjalaisena valitsisin suunnistusnappulatkengät, ei siis nastarti tai sitten polkujuoksulenkkarit pitävällä kuviolla.
- Kahvila on tälläkin kertaa ja se pistää molempien sarjojen osallistujat miettimään, missä vaiheessa yötä siellä mahdollisesti käy.
Tervetuloa mäkisiin korpimaisemiin, kumpuileville maalaiskyläteille ja -raiteille (sekä pelto-metsämaisemiin) - antoisaa tapahtumaa kaikille toivottaa ratamestari Haapis